Första intryck: Pikmin 3

pikmin_3_art

Ett microintryck av ett spel i macrozoom

När NintendoBloggen var på GAMEX hade jag det stora nöjet att tidigt ställa mig i kö till Pikmin-seriens senaste installation, Pikmin 3. Jag försökte att hålla hajpen nere, men när personen framför mig bara hade någon minut kvar på sin tid så började det bokstavligen klia i fingrarna. När det tillslut blev min tur hade showfloor-versionen två spellägen, Time Attack och Boss Battle. Under dagarna hade jag chansen att pröva bägge, men till en början testade jag Time Attack, målet var att samla så mycket resurser som möjligt på ett gäng minuter.

Om sanningen ska fram så var Time Attack-banan en väldigt förlåtande version av hur Pikmin annars är, men jag förstår också att det var för att alla som testade spelet skulle kunna känna på kontrollerna och supa in miljön utan stress. Att spelet blir svårare vid lansering har jag ingen tvivel på. Inslaget med Time Attacks hoppas jag är något de håller kvar när spelet släpps; att pressa sin effektivitet och utmana sina vänner att klå ens tider är alltid ett rolig inslag.

Tack vare lugnet i Time Attack-delen kunde jag ta in den upphottade miljörenderingen och det minst sagt spektakulära färgschemat.  Av alla spel som visades under GAMEX så tror jag inte något såg så bra ut som Pikmin 3.

Som jag nämnt i en tidigare artikel avskydde jag beslutet att ta bort tidsbegränsningen i Pikmin 2, och nu äntligen har serien hittat hem igen. Nintendo har återinfört tidsgränserna och om man ser till de videor som släppts och speltestet på GAMEX så verkar alla mina böner ha blivit hörda. De lila och vita pikminarna verkar ha stuckit iväg i förmån till en ny art pikmin, stenpikminen. Personligen tycker jag inte Pikmin-serien behöver mer än de tre basarterna, det har redan etablerats att den röda är starkast, den gula lättast och den blå tyngst. Så varför de kände behovet av att introducera en ännu tyngre och en ännu lättare pikmin förstår jag inte, kartorna kunde designats så t.ex behovet av de blåa pikminsens tyngd i ett hävstångspussel var nödvändigt. Mina förhoppningar är att pusslen i Pikmin 3 kommer rättfärdiga införandet av stenpikminsen.

Det fanns inget multiplayerläge på GAMEX och inte heller kunde GamePaden användas till något annat än karta. Införandet av en karta känns ändå som ett smart inslag, genom att ge spelarna en karta så kan världarna göras större och mer intrikata. Man kan lämna några pikmins till att bära tillbaka ett stort lik till basen medans man själv och de pikmins man har kvar i sin trupp kan fortsätta utforska. Jag hoppas på att multiplayerläget kommer leva upp till Pikmins höga standard och inte bli lika deprimerande som multispelarläget i tex Super Mario Galaxy. Ingen vill känna sig mindre viktig varken i verkligheten eller i spel, i synnerhet inte spel som ska vara designade för att stimulera, utmana och ge oss glädje.

Bossfighten var emot en enorm tvestjärt med ett pansarskal, i bossfighten kändes det som om stenpikminsen fann sin roll (mera än under Time Attacken) och som tur inte på det sätt jag fruktat, att de skulle agera stridsmyror och göra resten av din pikminarmé överflödig, Nej, i stället ingick det sömlöst med resten av din armada. Deras jobb var att knäcka skalet på tvestjärten och att anfalla dess huvud för att öppna dess mandiblar [Ung. underkäke - Red.]. Sen var det upp till dina vanliga röda, gula och blå att banka livet ur monstret. Varje pikmin som ingår i din trupp ska vara handplockad för uppdraget du står inför. Och min gissning är att de flesta pusslen kommer kräva att du tar en handfull stenpikmin med dig men att deras roll bara kommer stå för en fjärdedel av jobbet, så att utan de gulas möjlighet att bli kastade upp högre än andra eller utan de rödas förmåga att gå igenom eld så spelar det ingen roll hur många stenpikmin du har med dig.

Bara tiden kommer avslöja om stenpikminsen är ett nödvändigt tillägg i pikminfamiljen, för just nu ser det ut som att deras jobb kunde skötas av gula pikmins med bombstenar. Min hype över Pikmin 3 har varit lång, och speltestet på GAMEX gjorde mig väldigt glad då spelet verkar ha hittat hem igen. Pikminsens irriterande lila och vita kusiner har fått åka hem till sig.

Så Nintendo, ge mig nu ett långt, spännande Pikmin-spel med ett roligt flerspelarläge och en lika solid handling och soundtrack som ni gav mig i Pikmin till GameCube.

Först då blir jag nöjd!

Pikmin 3 släpps exklusivt till Wii U senast den 31 mars 2013.

Om Max Friberg Se alla inlägg av
Konststudent som spelar alla sorters spel. Är med största säkerhet den hårdaste kritikern av oss; Zelda: Twilight Princess flög ut genom fönstret då han fann det under sin värdighet att brottas med en Goron i kalsonger. Förnedrande, eller hur?

5 kommentarer på "Första intryck: Pikmin 3"

  1. nintendo_martin 29 november, 2012 kl. 19:12 - Svara

    Önskar detta hade varit en släpptitel. Det jag ser fram emot mest nästan och så. Håller med om det du säger, men tycker att fler pikmins behövs. Stenpikminarna är inte bara väldigt tunga, de är ju stenhårda. De andra är ju mjuka.

    • Max Friberg 29 november, 2012 kl. 20:24 - Svara

      Ja hade pikmin 3 varit en släpptitel så hade jag köat för att köpa en idag. jag tycker man bara har börjat skrapa på ytan när det kommer till vilka sorters pussel man kan göra med de 3 första pikminsen. Personligen gillar jag att kontrollera få olika enheter och istället tänka mera på deras subtila skillnader, istället för dramatiska förändringar mellan en större uppsättning figurer

  2. oljig_pingvin 29 november, 2012 kl. 19:55 - Svara

    Ser inte så mycket fram emot detta, man vet ju nästan inget om det. ser utsom tvåan fast i hd bara.

    • Max Friberg 29 november, 2012 kl. 20:20 - Svara

      Hd gör sitt för att andas liv i spelet. För mig handlar det mycket om att få mer av det jag älskade som yngre, så sålänge tiden är tillbaka och känslan är den samma så blir jag nog nöjd.

Kommentera