Första intryck: Rayman Legends

rayman-legends-gameplay

Jag spelade Rayman Origins och gillade det. Det var inte det bästa jag spelat men det var snyggt, hade underhållande platforming och hade den där härliga, slapstickiga Rayman-humorn jag uppskattat sedan barnsben och som Raving Rabbids-serien perfekterade.

Alla dessa ansiktsuttryck, alla dessa DAAAAAAAAAH

Det som dock oroade mig med uppföljaren, Legends, var implementeringen av Wii U-paddan. Om både detta spel och New Super Mario Bros. U har Nintendo talat om konceptet ”asymetric co-op” där spelarnas figurer har olika färdigheter men ändå samarbetar för ett gemensamt mål. De var till och med så fräcka att de under senaste E3 menade att New Super Mario Bros. U skulle vara det första spelet någonsin som tar sig an detta koncept, vilket jag måste säga är att ta sig en liten frihet i tolkning av spelhistoria.

När detta uttalande gjordes var tekniskt sett Nintendos senaste försök på asymmetrisk co-op Super Mario Galaxy-spelen där spelare nummer ett fick spela Mario, precis som förr, medan en andra spelare kunde ta en kontroll och inte så mycket faktiskt spela spelet utan mest peta på skärmen lite halvhjärtat. Detta var jag rädd för skulle ske med Legends. Men efter att ha fått testa GamePad-läget, där jag fick slunga eldklot mot illasinnade och feta drakar, krossa de spelare jag förväntades hjälpa med enorma stockar och spela ett labyrintspel vilket Wii Remote-spelarna skulle hoppa och springa igenom får jag konstatera att paddan inte har fått lida av det asymmetriska utan har blivit given en megalomanisk [ung. storhetsvansinnig - Red.] gåva.

Detta är ju så klart övervägande positiva nyheter men det väcker också en oro över att det inte alltför imponerande plattformandet nu kommer verka mycket tristare. Ett exempel som väger för detta är den upplevelse jag hade som Wii Remote-spelare då jag tog mig förbi en bana genom att bokstavligt talat bara hålla inne styrkorset åt höger och klicka på hoppknappen högst sju gånger. Detta kan ju så klart bero på att de främst ville visa upp banorna där paddan imponerar som mest då den är den nya funktionen, men oron väcks ändå.

För den som har lite för tålmodiga vänner som är beredda att låta dig ha ditt lilla roliga med paddan är spelet ett självklart köp men om så inte är fallet bör man kanske avvakta tills man vet hur ens flerspelarsituation kommer att se ut.

Rayman Legends släpps exklusivt till Wii U senast den 31 mars 2013.

Om Anders-William Berg Se alla inlägg av
Överlevnadsexpert vars första spelminne är Ice Climbers till NES. Anders kunskaper inom ämnen som superhjältar, sten-sax-påse och Disney-filmer räcker långt och skulle om världen var rättvis kunna ge honom en examen.

4 kommentarer på "Första intryck: Rayman Legends"

  1. Linnéa 29 november, 2012 kl. 15:27 - Svara

    Ser jättemycket fram emot detta, men jag trodde det var en släpptitel? Var det inte det?

    • Anders-William Berg 29 november, 2012 kl. 19:44 - Svara

      Nej det sköts faktiskt upp med den givna anledningen att det skulle finputsas men det verkar som om att de var oroliga att det skulle hamna i skymundan av alla de andra stora släpptitlarna.
      Släpps i början av nästa kvartal.

  2. nintendo_martin 29 november, 2012 kl. 15:28 - Svara

    Grym preview! Snart kommer det ändå!

Kommentera