Harada: ”Wii U och dess andra skärm kan vara distraherande”

Tekken-Tag-Tournament-2

Wii U GamePad är en häftig manick. Dess skärm och till synes oändliga kontrollmöjligheter är som gjorda för att utforskas och testas på nya sätt av spelutvecklare. Tekken-seriens producent Katsuhiro Harada tror dock att den andra skärmen ”kan vara distraherande” och rent av störande, i alla fall när det kommer till fightingspel. I hans kommande spel Tekken Tag Tournament 2, som kommer till Wii U senare i år, vill han hålla kontrollerna enkla.

Att titta på den stora och den lilla skärmen samtidigt kan vara ganska distraherande i ett fightingspel, därför vill vi göra den lilla skärmen användbar genom att ha genvägar på den. Eller ge möjligheten att navigera dig genom menyer med den eller möjligheten att endast spela på GamePad-skärmen.

Det verkar som att de har lite olika kontrollmetoder på gång för spelet och det skulle inte förvåna om det blir ett kontrollschema likt det i Super Street Fighter IV 3D Edition, där det finns kortkommandon till svåra stridsmanövrer på pekskärmen.

Om Julius Guldbog Se alla inlägg av
Julius spelintresse har vuxit sig stort sedan han fick en Game Boy och sin första spelkassett. Nästa steg var ett Nintendo 64 och på det vägen fortsatte det. Som chefredaktör är han huvudansvarig för hemsidan, dess innehåll och nyhetsflöde.

2 kommentarer på "Harada: ”Wii U och dess andra skärm kan vara distraherande”"

  1. Christoffer Heijerdahl 10 juli, 2012 kl. 11:35 - Svara

    Jag har funderat på detta med. Men jag tror att Wii U´s nya skärm kommer att förlänga möjligheterna istället för att begränsa dem.

    Men som sagt, en fråga för framtiden, detta är – (Yoda citat skulle jag tro!).

    • Julius Guldbog 11 juli, 2012 kl. 11:24 - Svara

      Ja, han rättade sitt uttalande i går och sade att han menade att det kunde bli ”svårare” i stället för ”distraherande”. Två skärmar fungerar ypperligt på DS och 3DS, varför skulle det vara skillnad på de konsolerna och Wii U? :)

Kommentera