Miyamoto säger: ”Gör den första nivån sist”

shigeru miyamoto

Vad är hemligheten till att göra ett riktigt bra spel? Frågan är enkel men har många svåra svar. I en intervju med Dragon Quest-skaparen Yuji Horii har Nintendos legendariske speldesigner Shigeru Miyamoto sagt att en viktigt del i hans spelmakande är att göra den första nivån sist, i alla fall när det gäller actionspel. Intervjun är från 1989, därför kan Miyamotos filosofi ha förändrats sedan dess. I vilket fall är det roligt att få en inblick i hans tankeverkstad.

”När vi utvecklar actionspel gör vi den andra nivån först. Vi börjar med nivå 1 först när allt annat är klart. Den första nivån (eller handledningen, eller sekvensen, eller vad du nu vill kalla den) borde fungera som en prolog till resten av spelet. Den borde introducera många av de koncept spelaren kommer att interagera med genom resten av spelet, och den ska göra det på ett sätt som inte gör stöter bort spelare direkt.”

Om Julius Guldbog Se alla inlägg av
Julius spelintresse har vuxit sig stort sedan han fick en Game Boy och sin första spelkassett. Nästa steg var ett Nintendo 64 och på det vägen fortsatte det. Som chefredaktör är han huvudansvarig för hemsidan, dess innehåll och nyhetsflöde.

Kommentera