Odödlig gimmick

nintendo world store

Om man råkar vara den sortens människa som uppskattar de tunga ämnen vi på denna sidan belyser samtidigt som man är den sortens människa som råkar befinna sig i den lilla delstaten New York finns det ett mycket viktigt ställe att besöka. Sluta nu inte läsa den här artikeln för att direkt rusa mot Flatbush-området där tydligen Mario’s Plumbing ska ligga, jag letade och fann bara hälsoaffärer och förskolor och andra onödigheter, utan ta er till Rockerfeller Plaza och besök en liten affär vid namn Nintendo World.

nintendoworld store Odödlig gimmickFörutom en massa för dyra spel har de en liten cirkel menad för de frekventa besökare som vill spela DS tillsammans, en genuint imponerande utställning (i vilken de erkänner Mother 3:s existens!) och en möjlighet att testa på alla Nintendos senaste och största titlar i demoform. Men när det kommer till saker man faktiskt kan köpa finns det en produkt över alla andra. Något så litet men ändå så genialiskt, något så anspråkslöst men ändå så revolutionerande. Jag talar så klart om inget annat än Mario Memory Challenge.

Super Mario Memory Challenge Odödlig gimmickHardcore g4m3r 4 lyfe, yo!

Tanken att införa Mario-relaterade ”power-ups” till ett så tidlöst spel som Memory kan verka befängt men jag tillsammans med resten av redaktionen här på NintendoBloggen vill mena att så är ej fallet. Jag menar, brukar ni inte själva stanna upp i ett parti Memory och tänka ”Men usch vad synd att det inte går att dra ut på det här oerhört simpla och redan för långsamma spelet”? Så klart har ni det och Nintendo har givit er ett svar. Med kortkombinationer så som Boo som snor kort från en motspelare, det gröna skalet som förstör en motståndares kombination och odödlighetsstjärnan som förstör hela power-up-konceptet kan ni lita på flera timmars Memory-plågorlycka. Innovation i sin yttersta form, alltså.

Dock är denna implementering av ”power-ups” i de till synes mest opassande spel inget nytt för Nintendo. Med sina ”mega strikes” i Mario Strikers Charged Football, sina ”power smashes” i Mario Tennis och så vidare har de bevisat att de på denna punkt är utan gränser. Men det intressanta med Mario Memory Challenge är hur Nintendo försöker bedriva trenden även i gamla brädspel som de själva inte ligger bakom. Så om detta fortsätter, vad har vi då att vänta från Nintendos närvaro i sällskapsspelsvärlden?

Ett spel som schack till exempel, med en stolt historia vilken kan göra anspråk på rötter så långt bak i tiden som sexhundratalet, skulle kunna få uppleva sanna framsteg om det lämnade sina föråldrade, konservativa idéer om tålamod och logik och i stället välkomnade Nintendos innovation. Alla som spelat schack kan säkert känna igen sig i detta scenario: Du och en vän har spelat länge nu, era främsta pjäser har fallit och ni måste arbeta med små medel. Ni sitter länge och beräknar alla möjliga resultat av era kommande drag och ni är allt för medvetna om att för att få ta hem segern måste ni använda ert yttersta kunnande för att fälla den avgörande stöten, ni pressar båda ert intellekt till det yttersta.

Ni har tråkigt helt enkelt.

I power-up-versionen skulle du självfallet i en sådan situation ha alternativet att flytta en bonde helt på måfå och ha turen att landa på en chansruta och få, låt oss säga, ett blått skal som utan något krav på något så trist som tankeförmåga flyger mot kungen och avslutar matchen i en stor, blå explosion. Nu verkar det som om att Nintendo i sin storhet redan börjat tänka i dessa banor då de släppt detta:

super mario chess Odödlig gimmickFöre

Det är dock bara ett vanligt schack med Mario-modeller istället för kung, löpare och så vidare, men gesten uppskattas så klart och det är ändå det ända naturliga sättet att bygga upp inför Mario Chess 2: Power-Up Halabalooza.

 Odödlig gimmickEfter

Bortom detta mest potentialrika dock uppenbara spel att välsigna med power-up:ens gåva, är det lätt att tänka sig ett Monopol med ”hidden coin blocks” eller ett Cluedo i vilket stackars Direktör Jansson slagits till döds med det taggiga skalet av en Spiny. Om vi vågar röra oss bort från specifikt brädspel och vidare mot de mer fysiskt krävande spelen, så som nationalnöjet kubb, hade det då inte varit lätt att tänka sig en förbättrad version i vilken din kastpinne kan få en uppgradering via jättesvampen eller Bullet Bill, för den som ligger efter, så att pinnen på autopilot fäller minst tre kubbar á la Mario Kart Wii?

En sak är säker: det går inte att stoppa dem, den fullkomliga Nintendominansen är snart här. Personligen välkomnar jag vårat nya kulturella herrefolk.

Om Anders-William Berg Se alla inlägg av
Överlevnadsexpert vars första spelminne är Ice Climbers till NES. Anders kunskaper inom ämnen som superhjältar, sten-sax-påse och Disney-filmer räcker långt och skulle om världen var rättvis kunna ge honom en examen.

En kommentar på "Odödlig gimmick"

  1. Christoffer Heijerdahl 23 augusti, 2012 kl. 13:53 - Svara

    Underbar Text Anders! Jag står med dig och välkomnar den nya kulturen! Hoppas bara vi slipper det blåa Jante-skalet när vi ligger i långt fram!

    // CH =)

Kommentera