Underhållning: 9/10
Hållbarhet: 8/10

Enastående grafik och sountrack | Suverän humor

Outnyttjat flerspelarläge | Lite för kort

beat the beat rhythm paradise recension 1 Beat the Beat: Rhythm Paradise

Ett taktfast himmelrike

Det finns en del spel vars syfte är att dra i dina mungipor. Spel som vid första anblick ofta klassas som ”barnsliga” och ”löjliga” av de som ännu inte förstått dess sanna syfte. Beat the Beat: Rhythm Paradise är ett sådant spel, som färgglatt och lätt gör sitt bästa för att skänka underhållning utan kompromisser.

Medan WarioWare har ändrats och formats efter konsolen varje ny del släppts till, har WarioWare-teamets andra minispelssamling, Rhythm Paradise, i detta avseende gjort väldigt lite för att avvika från vägen dess föregångare banat – vilket är en väldigt bra sak. Det finns inget viftande eller skakande med Wiimoten, i stället rör det sig fortfarande om en serie taktbaserade utmaningar som endast använder en eller två knappar. Det får dig fortfarande att klara fem utmaningar innan de remixas i ett galet potpurri och det har fortfarande det bästa sinnet för humor i modern spelhistoria. Beat the Beat blir en unik upplevelse genom att göra allt detta så mycket bättre än dess äldre syskon.

beat the beat rhythm paradise Beat the Beat: Rhythm Paradise

Först och främst ser Beat the Beat: Rhythm Paradise bättre ut än någonsin. Dess skarpa och färgglada grafik är så stilren att du glömmer bort att det faktiskt är ett Wii-spel du spelar, det kunde lika gärna ha varit HD! Dessutom låter det mycket bättre. Det märks att Nintendo tagit kritiken från förra spelet i serien och gjort låtarna så lika de japanska originalen som möjligt. Spåren med sång har spelats in igen med oerhörd känsla för detaljer, vilket bevarar musikens ursprungliga humor och budskap på bästa sätt. Med ett spel så knasigt och färgstarkt som Beat the Beat, är det lätt att förbise soundtrackets betydelse. Oavsett om du hänger med en golfspelande babian eller en maskerad brottare med känsla för förföriska poser, är spelets melodier lika minnesvärda som de minispel de följer med.

Till och med i de mer ”vanliga” minispelen bjuder Rhythm Heaven på goda skratt genom sin superba förmåga att gång på gång överraska dig som spelar. Nintendo förstår att ett rytmspels natur ligger i repetition och det är de oväntade avbrotten från detta som frambringar skratt och bjuder på extra utmaning. Ett exempel är att mitt i ett minispel avbrytas för att få en visuell saga berättad för dig, samtidigt som musiken och spelet fortsätter. Det är svårt nog att behöva förlita dig på endast dina öron för att komma vidare, speciellt om du samtidigt har fullt upp med att inte försöka brista i skratt.

beat the beat rhythm paradise recension 2 Beat the Beat: Rhythm Paradise

Precis som tidigare delar i Rhythm Paradise-serien blir Beat the Beat väldigt svårt emellanåt. Det är inte heller helt utan brister. Trots sina 50 utmanande minispel kommer du relativt snabbt till slutet, och även fast det finns extramaterial att låsa upp har inte det samma lockelse som minispelen själva. Flerspelarläget är dessutom ganska intetsägande, främst på grund av sin outnyttjade potential. De flesta minispelen hade fungerat utmärkt för två spelare, men i stället bjuds du endast på ett fåtal valmöjligheter.

Blir något en för stor påfrestning finns möjligheten att hoppa över vilket minispel som helst, men spelets hjälpsystem, som representeras av en hjälpsam butler, spelar ibland upptagen för att du ska ge minispelet ett försök till. Ett sådant noggrant övervägt beslut visar att Nintendo lagt sig i ett spår som både hardcore- och casualspelare kan uppskatta, något som gör Beat the Beat: Rhythm Paradise till ett spel som alla kan, och kommer att, njuta av. Beat the Beat: Rhythm Paradise kan ha markerat slutet för Wii, och med ett avslut som detta har vi stora förväntningar på nästa generation.

102817 Beat the Beat: Rhythm Paradise

Beat the Beat: Rhythm Paradise är roligt, förtjusande, charmigt och ett perfekt exempel på den omsorg och hänsyn Nintendo lägger i alla sina spelprojekt. De bisarra utmaningarna, det underbara soundtracket och den lättillgängliga spelmekaniken kommer få många att sitta med det mycket längre än de väntat sig.

TITEL: Beat the Beat Rhythm Paradise™

UTVECKLARE: Nintendo SPD Group No.1

PLATTFORM(AR): Nintendo Wii