Grafik: 8/10
Handling: 9/10
Spelmekanik: 8/10

Fantastiskt mycket spel för pengarna

De inledningsvis krångliga kontrollerna

Nintendo flyger högt.

En liten ängel ska rädda världen från en otäck demon. Denna enkelhet var anledningen till att jag och många andra förälskade oss i Kid Icarus. Oavsett om du först upplevde äventyret till NES eller 20 år senare till Virtual Console, vet du hur frustrerande spelets legendariska svårighet är. Stämningen är inte på topp efter att ha förvandlats till en aubergine för tjugonde gången, ännu värre blir det om du under tiden haft sönder alla dina kontroller i raseri.

Detta var dock en del av charmen i det ursprungliga Kid Icarus, och många undrar varför vi inte fick en sann uppföljare på över 20 år. Om du inte räknar Pits medverkande i Super Smash Bros. har vi inte sett honom sedan 1991, då i form utav en nedbantad Game Boy-version utav originalet. Dock är Pit nu äntligen tillbaka för att återigen tjäna ljusets gudinna, Palutena, och än en gång rädda världen från den onda Medusa.

Från det ögonblick spelet startas, visar Kid Icarus: Uprising en oerhörd konstnärlighet, med rappa och vitsiga dialoger som fylls ut i hörnen med självrefererande humor. Dialogerna mellan Pit och Palutena är skickligt skrivna och de bryter redan från början den fjärde väggen genom att visa oss att de mycket väl är medvetna om att de bor i ett videospel, mycket likt Banjo Kazooie. Känslan av humor och självdistans följer med genom hela spelet och bidrar starkt till den totala upplevelsen.

3ds kid icarus uprising recension Kid Icarus: Uprising

Gamla ovänner, som Pandora och Eggplant Wizard, återvänder medan ett nytt tillskott i familjen är en mörk dubbelgångare av Pit. Eggplant Wizard är förvisso inte lika irriterande som han en gång var, men spelet bjuder ändå på en rejäl omgång. Utöver den normala svårighetsgraden kan du satsa insamlade hjärtan före varje kapitel för att öka motståndet. Genom att välja en högre svårighetsgrad ökar du inte bara antalet fiender, chansen blir även större att du hittar bättre skatter i slutet av varje nivå.

Tyvärr är inte möjligheten att välja svårighetsgrad det enda som gör Uprising krångligt. En del av spelets medfödda hinder beror på dess inledningsvis klumpiga kontrollschema. Du styr Pit endast genom att förflytta dig med styrplattan, skjuta med L-knappen och sikta/styra kameran med pekskärmen. Nivåerna är uppdelade i två delar, och trots att båda delarna har ett gemensamt mål – att döda allt i sikte – rör det sig om två helt olika upplevelser.

I luften kontrollerar du Pits position och sikte medan du flyger på en förutbestämd väg, allt du behöver göra är att skjuta de fiender som dyker upp. Fienderna uppenbarar sig i mönster och banorna överraskar på rutin med imponerande, omfattande och detaljerade landskap, vilket ger en oavbruten känsla av fart och drivkraft. Dessa delar är som adrenalinsprutor och fungerar perfekt med de annorlunda kontrollerna.

Kid Icarus Uprising screenshot 7 Kid Icarus: Uprising

Problemen kan uppstå under landstriderna, som fungerar mer som traditionella shooters i tredjeperson, och kräver mer tålamod och taktiskt tänkande. Det behövs uthållighet för att kunna ta sig an dessa partier med lättja. Att sikta på fiender, att flytta kameran och att ibland ens veta vart du ska titta, är enkla saker som allt för lätt ställer till problem. Stället som medföljer underlättar belastningen till en början, men när du väl bemästrat landstriderna är detta ingenting du kommer att behöva. I slutändan är det helt enkelt så att kontrollerna fungerar fantastiskt efter att du övat in dem.

Trots den branta inlärningskurvan blir landstriderna aldrig tråkiga, tack vare sin geniala utformning och möjligheten att använda otaliga vapen från 9 olika kategorier. När du köper eller vinner nya vapen och föremål, får du möjligheten att kombinera dessa för att i de flesta fall skapa något nytt och ännu starkare. Vapnen, t.ex. svärd och pilbågar, har olika för- och nackdelar i när- och distansstrider. Att uppgradera sin utrustning, bedriva byteshandel och sälja gamla delar är ett trevligt tidsfördriv.

I båda spelstilarna, speciellt i luften, är det grafiska och audiovisuella utav högsta kvalitet. Utan att överdriva är Kid Icarus: Uprising ett enastående vackert spel. Det slår en med häpnad och är ett visuellt mästerverk som på flera plan flörtar med grafiken från ett 8-bitars NES-äventyr. Öronen får även de sin beskärda del fröjd. Musiken är bland Nintendos absolut bästa och röstskådespeleriet, speciellt för Pit och Palutena, är helt enkelt superbt.

Kid Icarus Uprising screenshot 2 Kid Icarus: Uprising

Utöver enspelarkampanjen finns det två stycken fullfjädrade flerspelarlägen att sätta tänderna i. Till att börja med kan du och en vän använda de medföljande AR-korten för att framkalla monster och strida mot varandra med hjälp utav 3D-kamerorna. Räcker inte detta kan ni slåss med eller mot varandra både online och lokalt. Onlinematcherna kommer i två varianter: tre mot tre eller alla mot alla i en dödsstrid till siste kerub står kvar. Detta sker med din egenanpassade Pit som är beroende av de vapen du har hittat och använt i spelet.

Med andra ord är Pits senaste äventyr välfyllt och det är inte förrän du börjar utforska allt som du inser hur mycket djup det faktiskt har. Med AR-funktioner, omfattande vapensystem, achievments, StreetPass-stöd och multiplayer får du utöver ett hisnande enspelarläge, ett spel du aldrig kommer att kunna sluta spela på grund av dess otroliga mängd innehåll.

Med allt detta sagt återstår det att säga att Kid Icarus: Uprising är en av de mest tilltalande, spännande och underhållande titlarna hittills till 3DS. Det utökar Nintendos spelbibliotek med en ofantlig mängd innehåll, ett eget varumärke av adrenalinpumpande miljöer och underbar humor. Som första spel att visas till 3DS har det haft höga förväntningar att leva upp till. Om det översteg mina förhoppningar behöver jag väl inte ens skriva?

kidicarusuprising3 Kid Icarus: Uprising

Ett nytt kapitel i den länge övergivna, men aldrig glömda, Kid Icarus-serien som är briljant skrivet och mästerligt utfört. Ett spel som kommer att tilltala nya och gamla fans med dess fantastiska design, grafik och musik samt sitt överraskande djup.

TITEL: Kid Icarus™: Uprising

UTVECKLARE: Project Sora

GENRE(R): Shooter, On-rails, Äventyr