Kontroll: 8/10
Livslängd: 6/10

Bra spelmekanik | Rolig multiplayer under rätt omständigheter

Inte mycket innehåll | Delvis påklistrade kontroller

Mario Tennis Open 600x300 Mario Tennis Open

Tennis i det öppna

Ingen sommar är komplett utan tennis, det är en uppfattning både jag och Mario delar. Trots att jag i princip aldrig har utövat sporten har jag alltid uppskattat tennisspel och Mario Tennis är inget undantag. Därför är det med stor förnöjelse jag med svettband redo och tennisracket i högsta hugg ansluter mig till Marios glada gäng i Mario Tennis Open.

Mario Tennis Open lämnar mig dock kluven. Det är ett riktigt bra tennisspel som, precis som sina föregångare, är lätt att ta till sig och erbjuder en hel del djup. Men så mycket mer än så är det inte. Då spelet saknar ett starkt enspelarläge har Open i stället valt att fokusera på flerspelarupplevelsen som, baserat på hur jag upplevde online-matcherna, kunde ha genomgått betydande förbättringar.

De senaste åren har Nintendo varit måna om att deras spel ska kunna spelas av alla och kontrollerna i Mario Tennis Open representerar detta väl. Pekskärmen är reserverad för olika kortkommandon så att du inte behöver lära dig en massa knappkombinationer för att utföra svåra manövrer. Det underlättar spelandet men behövs inte när du väl kommit in i spelet och inser att de normala kontrollerna fungerar galant.

mario tennis open screenshots Mario Tennis Open

Camelot har även utnyttjat 3DS gyrofunktion genom att ge oss möjligheten att sikta genom att vrida konsolen. Det är imponerande hur smidigt gyrofunktionen är integrerad (den stänger till och med av 3D-effekten automatiskt), men det är inte ett optimalt sätt att spela på. Ibland känns det väldigt påklistrat och distraherar något oerhört om du precis som jag gillar att ligga ner under spelsessionen. Som tur är kan funktionen stängas av.

Spelar du ensam kan du förvänta dig ett läge som är utdraget men fortfarande underhållande. Du kan delta i många dubbel- och singelturneringar med en successiv svårighetsökning. Dessa turneringar låter dig låsa upp utrustning och kläder som du kan köpa vid ett senare tillfälle, dock får du inga pengar att handla dem för.

För att få tag i slantar måste du delta i Special Games, minispel av varierande form och svårigetsgrad som hjälper dig att finslipa dina tekniker. Tyvärr tar de slut väldigt snabbt, och med tanke på att föremålen du låser upp endast kan användas av din Mii finns det ingen anledning att köpa dem om du hellre spelar med en annan karaktär. Dock bidrar det till en och annan trevlig förströelse.

mii screenshots mario tennnis open Mario Tennis Open

Opens flerspelarlägen, som stödjer multiplayer med ett spelkort, har mycket potential, speciellt om du känner många med ett 3DS. Det lilla jag har kört online lämnade mig som sagt besviken då matcherna kan störas av avbrutna uppkopplingar, långa väntetider och framför allt lägets egna begränsningar. Det finns grundläggande funktioner som ett poängsystem och en topplista, men det känns ändå tomt. Du och dina vänner kan köra två olika typer av matcher. Det är allt. Om det hade erbjudits turneringar eller communities liknande de i Mario Kart 7 hade spelets mervärde höjts markant.

Under sina brister är Mario Tennis Open dock ett bra spel. Det saknar de fartfyllda bitarna från Mario Power Tennis men står sitt kast som en tennissimulator. Matcherna är en perfekt blandning av snabb action och roliga påhitt. Trots att spelet snabbt visade allt det har att erbjuda har jag ändå haft svårt att sluta spela det. Det når inte upp till sina föregångares nivåer, men är i grund och botten ett välgjort spel som tyvärr präglas av innehållssaknad och ett besvikande online-läge.

mario tennis open screenshots2 Mario Tennis Open

Mario Tennis Open är ett härligt spel som tyvärr lämnar mycket att önska. Det är en helt klart köpvärd upplevelse som erbjuder många fina speltimmar, speciellt om du är en del av en stor 3DS-krets. Det är underhållande men dess livslängd och svårighet kunde ha förbättrats. Se det som ett perfekt sommarspel, kul och lättsamt.

TITEL: MARIO TENNIS™ OPEN

UTVECKLARE: Camelot Software Planning

GENRE(R): Sport