Livslängd: 7/10
Spelmekanik: 9/10

Närmast perfekt spelkontroll | Snygg presentation

Pengagimmicken känns meningslös | Brist på variation

new super mario bros 2 recension New Super Mario Bros. 2

Gyllene tider

Ingen spelhjälte kan nog i kampen om plattformsperfektion mäta sina bidrag med Marios prestationer. De exakta och balanserade kontrollerna och sockersöta men utmärkt konstruerade världarna ligger i en klass för sig; spelmagi som en hel industri försökt apa efter i över 25 år. New Super Mario Bros. 2 siktar på att fortsätta denna anrika tradition men når trots sina ljusglimtar inte upp till den ”Mario-standard” vi blivit bortskämda med på senare år.

I New Super Mario Bros. 2 har kapitalismen flutit ur ett rör och förvandlat Svamprikets invånare till penningkära krösusar. Spelets huvudsyfte är att skrapa ihop en miljon guldmynt till vilket pris som helst, och till hjälp har du en mätare som håller koll på exakt hur många mynt du har samlat. Efter att ha klarat spelets världar och tagit mig igenom dess extramaterial hade jag stolt samlat 40 000 slantar i min pengapung. Men en miljon? Att ta sig an ett sådant outhärdligt gigantiskt åtagande skulle ta en evighet. Dessutom kan uppdragets syfte vara svårt att begripa då belöningen endast är en ny titelskärm.

Men i sin enkelhet är New Super Mario Bros. 2 ett Mario-äventyr i klassisk tappning. Spelet gör egentligen inget fel men dess största brist är att det knappt gör någonting nytt. Du springer fortfarande åt höger, hoppar över samma plattformar och stampar fortfarande på en samling bekanta vedersakare. Nostalginivån är hög, men igenkänningsfaktorn får mig att undra om ordet ”New” i titeln fortfarande representerar nytänkande och framåtanda.

new super mario bros 2 skärmdumpar New Super Mario Bros. 2

Av det som kan kallas för ”nytt” kretsar det mesta kring uppbyggnaden av rikedomar. Hövdingen bland de nya tilläggen är en lådformad huvudbonad som spottar ur sig kosing, nya myntspottande lådor och guldringar du kan hoppa genom för att beklä dina fiender i penningsprutande 24-karatsskruder. Det är som att befinna sig i Joakim von Ankas önskedröm. Denna pengamani ger intrycket av att Nintendo använder de tillfredsställande plinken av att skramla slantar som ett slugt trick för att försöka dölja den uppenbara brist på variation och idérikedom som hemsöker spelets banor. Utan att överdriva kan New Super Mario Bros. 2 ha Mario-seriens mest monotona nivåutformning.

Men tro inte att jag ser spelet som ett katastrofalt misslyckande. Marios värld myllrar fortfarande av liv och filurens egen bärkraft är fortfarande den starkaste i genren, så jag hade fortfarande en underhållande upplevelse genom spelets 80 nivåer. Ibland sprakade det till och med en och annan kreativ gnista. Men när det mest påhittiga scenariot var en gigantisk Boo som fortsatte att jaga mig ­– trots att jag tittade på den – fann jag det svårt att inte undra om utvecklingsteamet drabbades av en idétorka.

new super mario bros 2 screenshot New Super Mario Bros. 2

Det varmt mottagna samarbetsläget låter dig värva en kamrat till hjälp och påminner om flerspelarläget i New Super Mario Bros. Wii. Tyvärr når det inte samma höjder. Här är det begränsat till två spelare och bilden zoomar inte in och ut efter var på området du och din partner befinner er. Hamnar någon av er utanför bilden stängs hen in i en bubbla och flyter hjälplöst omkring i luften tills medspelaren kommer till undsättning och spräcker den.

En annan snopenhet är spelets hemliga världar. Vanligen är det här fantasin hos Nintendos utvecklare fått springa fritt och vridit och vänt på spelets mekaniker för att generera de främsta och knepigaste utmaningarna av dem alla. I dessa situationer nådde Super Mario 3D Land och Super Mario Galaxy 2 skyarna, men här ramlar i stället New Super Mario Bros. 2 och slår sig.

Trots sina intetsägande inslag är New Super Mario Bros. 2 ett kompetent och trevligt plattformsspel. Med stjärnmynt och enormt mycket att upptäcka för den som vill, kan spelet bli ett beroendeframkallande tidsfördriv och övertygande nog för att underhålla dig långt efter att ha besegrat Bowser och hans undersåtar.

new super mario bros 2 skärmdumpar 2 New Super Mario Bros. 2

Det är lätt att påstå att Nintendo med New Super Mario Bros. 2 återigen lyckats skapa ett klassiskt Mario-spel som tilltalar en bredare målgrupp, men spelets tillägg blir tyvärr intetsägande och överflödiga. Det är inte dåligt, men det begravs i gimmickar för att dölja en upplevelse som inte når upp till den pånyttfödelse New Super Mario Bros.-serien behöver.

TITEL: New Super Mario Bros.™ 2

UTVECKLARE: Nintendo EAD

GENRE(R): Plattformsäventyr