Presentation: 6/10
Spelbarhet: 9/10
Hållbarhet: 8/10

Extremt varierad nivådesign | Stort utbud av aktiviteter

Repetitiv musik | Enformig förstadel

NEW SUPER MARIO BROS. U RECENSION New Super Mario Bros. UMARIO I 2D – I HD!

New Super Mario Bros. U börjar inte som jag vill. Allt som någonsin har stått i vägen för tidigare delar i serien återses inom loppet av minuter. Idéfattig nivådesign, repetitiv musik och menlös svårighetsgrad är saker som tråkar ut mer än det begeistrar, och vid det här laget borde Nintendo ha lärt sig sin läxa. På grund av detta utbrast jag ett överraskat, men välkomnande, ”Mama mia!” när jag väl upptäckte att spelet byter skrud totalt efter ett par långrandiga förstatimmar. Helt plötsligt hämtade det inspiration från sin egen historia och bjöd mig på bland det bästa 2D-plattformandet jag stött på sedan Super Mario World.

Äventyret startar med ett lekfullt intro som busar med vad vi kommit att vänta oss från en klassisk Mario-saga: Det är inte längre prinsessan Peach som rövas bort till ett främmande land, i stället är det Mario och hans vänner som med våld slungas i väg långt bort i fjärran efter att Bowser och Koopa-ungarna belägrat Svamprikets kungliga palats.

Tyvärr är spelets försök att särskilja sig från sina föregångare kortlivat. De första timmarna flyger förbi lekande lätt med återvunna banor ackompanjerade av samma gamla gnisslande toner som går ”wa-waaa” så ofta att det varken är lustigt eller gulligt längre.

new super mario bros u squirrel suit New Super Mario Bros. UTidigt introducerar New Super Mario Bros. U ekorrdräkten som, tro det eller ej, otroligt nog lyckas göra den mjuka starten ännu lättare. Dräkten låter dig hoppa och glidflyga, stanna på väggar och genomföra dödliga snurrattacker genom ett lätt tryck på ZR-knappen (ett skak om du kör med Wii Remote). I luften ger samma manöver en höjdhöjning för att kunna nå områden du annars inte kan komma åt. Många av nivåerna är enkla att bara flyga genom utan att knappt röra marken och egentligen hade tvättbjörnsdräkten, som återvände i New Super Mario Bros. 2 till 3DS, nog passat spelet bättre.

Designen efter den första världen blir bättre, men känns fortfarande simpel. Men vid ett tillfälle vänder det dock, som sagt, och från och med då är New Super Mario Bros. U absolut briljant.

Beskedet om briljansen bringas av Soda Jungle, möjligen den främsta Mario-värld jag någonsin besökt. Banorna är vackra och finurliga med handmålade miljöer och hemligheter att upptäcka där du minst anar. Atmosfären uppmanar en att försöka hitta alla gömda utgångar och mysterier, något som är ett krav för att kunna komma vidare.

new super mario bros u skärmdumpar New Super Mario Bros. UNya världar betyder nya fiender och hinder, och med de nya svårigheterna följer nya taktiker för att övervinna dem. En av de främsta anledningarna till att de klassiska Super Mario-titlarna nått den status de har och än i dag lyfts fram som lysande exempel på genredefinierande spel är att de genom hela äventyren lanserar nya spelmekaniker för att hålla upplevelsen fräsch. I detta avseende fallerade New Super Mario Bros. 2 fatalt, men New Super Mario Bros. U lever faktiskt upp till den standard Nintendo en gång i tiden blev legendariska för.

Bland nyheterna finns korpulenta Yoshi-bebisar i tre olika färger vars krafter varierar från att antingen blåsa upp sig själva till luftballonger till att blåsa vanliga bubblor Mario och hans vänner kan studsa på. Den guldiga Yoshi-bebisen har utan tvekan störst inflytande då den har förmågan att lysa upp becksvarta utrymmen som grottor och spökhus. Alla tre bebisar används på finurliga sätt och för att klara alla banor och samla alla stjärnmynt är deras färdigheter något som måste bemästras.

För första gången på länge är jag nöjd med utmaningarna ett Mario-spel satte i vägen för mig. De bästa stunderna jag hade var när jag var fast. Att spendera 30 extraliv på en fasansfullt svår del var aldrig jobbigt eller frustrerande, tvärtom, det sporrade mig att fortsätta tills jag lyckades. Det var helt enkelt så roligt, och nöjet tar inte slut när du klarar enspelarläget, det finns många andra sätt att spela ensam eller tillsammans med dina vänner. Bland dessa har vi Time Attack, Coin Total, Total 1-Ups och Boost Mode.

new super mario bros u yoshi babies New Super Mario Bros. UFlerspelarläget Boost Mode är utan tvekan festligast av de ovannämnda. I enspelarläget fungerar GamePads pekskärm som en extra TV-skärm (den visar exakt samma bild som TV:n) men ger i Boost Mode en av spelarna makten att placera ut block de andra spelarna kan hoppa på. Trots ambitiös kommunikation mig och mina vänner emellan tog det många försök och kontrollbyten innan vi lyckades använda metoden någorlunda bra. Som GamePad-spelare märkte jag snabbt att det var mycket roligare att placera ut block som hindrade de andra från att lyckas i stället för tvärtom. Att sätta ett block ovanför någons huvud så att de mitt i ett hopp skickas ned i ett stup är mycket roligare än att vara till hjälp. Anammar du den taktiken får du dock vara beredd på sura miner från dina med/motspelare.

Ju fler vänner desto galnare sessioner, speciellt om den GamePad-ansvarige beter sig illvilligt. Kaoset kan infinna sig när som helst och det faktum att spelare kan studsa på varandra betyder att oavsiktliga kollisioner med efterföljande dödsfall är oundvikliga. Men precis som med enspelarlägets helvetesprövningar blir detta aldrig frustrerande utan formar sig efter upplevelsen och blir en del av äventyrets hjärtliga charm.

new super mario bros u wii u gamepad wii remote boost mode New Super Mario Bros. U

New Super Mario Bros. U är mycket bra men hemsöks av en nedslående första akt. Det är modernt men flörtar oavbrutet med sina rötter och har en enorm variation jämfört med dess föregångare. Trots att det inte använder Wii U:s funktioner på ett särskilt innovativt sätt eller erbjuder en stor förbättring i grafikväg är New Super Mario Bros. U bäst i serien och ett perfekt spel att börja sin Wii U-resa med.

Betygsinformation
Spelet fick vi från Bergsala AB

TITEL: New SUPER MARIO BROS. U