Upplägg: 5/10
Variation: 6/10

Charmigt | Underbar grafik | Härlig humor

Storyn är rörig och blir lätt svår att hänga med | Klistermärkena blir lite enformiga

paper mario sticker star logo Paper Mario: Sticker Star

Pappret är tillbaka för nya äventyr på 3DS

En ny del i Paper Mario-sagan är äntligen här, många har väntat och många är glada. Personligen har jag älskat serien sedan dess debut på Nintendo 64. men min personliga favorit är GameCube-spelet Paper Mario and The Thousand-Year Door, som enligt mig var en utav Kubens bästa titlar. Nu när Sticker Star är här, kommer det kunna ta över favoritplatsen?

Paper Mario: Sticker Star är ett riktigt bra spel, låt oss få det ur luften direkt. Serien har alltid spelat mycket på att sticka ut ifrån övriga Mariospel, både när det gäller det spelmässiga och det känslomässiga. Den underbara humorn som präglat serien under årens lopp fortsätter att göra så på 3DS; sällan har jag skrattat mig genom ett helt äventyr, men sådant är fallet med Sticker Star. Nintendo gör rätt i att ge ett annat perspektiv på sin spelhjälte än det de klassiska Mariospelen ger.

Äventyret tar sin början med en klämkäck historia om ”Sticker-kometen”, som av en händelse råkar flyga förbi Mushroom Kingdom. Till detta speciella ändamål har rikets alla invånare samlats för att fira och prinsessan Peach agerar värd för festen.

papermariostickerstar 600x300 Paper Mario: Sticker Star

Kung Koopa, eller Bowser (vad ni än vill kalla honom), kraschar partyt och förstör kometen, som i sin tur splittras upp över världskartan. Mario försöker i vanlig ordning stoppa den onde reptilens planer men oväntat slocknar det för vår hjältes ögon innan han hinner agera. Kort därefter väcks han av en bestämd röst. Mario öppnar ögonen och ser en feliknande figur stå framför honom. Detta är din nya hjälpreda, assistent eller tröttsamma följeslagare, kärt barn har många namn. Hur som helst är detta personen som du ska fråga om det är något du undrar över och oftast har hon svaret på frågan.

Temat i Marios senaste äventyr är klistermärken, och inte vilka vanliga klistermärken som helst. Dessa är fullproppade med förmågor så som attacker och hjälpmedel. Och det är med de här dekalerna (som finns utspridda över hela världen) du tar upp kampen emot det onda. Att i stridens hetta använda ett hoppklistermärke kombinerat med den hederliga hammaren är väldigt tillfredställande, speciellt när man får se resultatet på en flock Goombas.

3DS PaperMario 2 scrn09 E3 Paper Mario: Sticker Star

Sticker Star återinför många saker som jag saknade i det senaste äventyret till Wii. Dels är de traditionella stridsmomenten tillbaka, det vill säga, du tas till en enskild skärm när du stöter på fiender. Därefter kan du planera din strategi för att besegra motståndarna. Jag hade hoppats att RPG-momenten skulle vara som i The Thousand-Year Door, i stället känner jag att spelet tappar på att aldrig riktigt utveckla systemet. Att spendera timmar på att samla klistermärken och sedan förlora dem i stridens hetta känns halvdant, speciellt då de förbrukas permanent. Det är som att behöva välja vilken kaka du vill behålla och vilken du vill äta.

Det som drar ner betyget ytterligare är att det ibland känns rörigt i sitt upplägg. Själva målet är som vanligt att fixa allt till rätta och att rädda prinsessan, men vägen dit är inte en promenad på rosor. Allt för många gånger lyckades jag fastna och inte riktigt veta hur jag skulle ta mig vidare. Att behöva återanvända och tvingas leta upp gamla föremål som du använt är inte roligt utan mer krävande än givande.

På plussidan är dock Sticker Star ett utav de snyggaste 3DS-spelen jag hittills sett. Nintendo har även använt 3D-effekten på ett välgjort vis, du känner dig mer delaktig i både handlingen och striderna. Djupet i bilden bidrar till att spelet kommer till liv på ett häftigt sätt. 3D-effekten gör verkligen skillnad i papperslandet.

Paper Mario: Sticker Star är ett bra spel som kan skänka många roliga timmar i vintermörkret. Det är ingen revolution för serien men ett riktigt roligt tillskott. Jag kan inte bortse ifrån det trasiga berättarsystemet i handlingen, som ibland för en bakåt i stället för framåt. På många sätt vill jag tycka att Sticker Star har fört serien just framåt, men tyvärr inser jag att den mer eller mindre lyckats stå kvar på samma plats den började.

Spelet fick vi från Bergsala AB.
Betygsinformation

TITEL: Paper Mario: Sticker Star

UTVECKLARE: Intelligent Systems

GENRE(R): RPG

LANSERINGSDATUM: 2012-12-07

Om Christoffer Heijerdahl Se alla inlägg av
Film- och spelälskande Smögenbo med ett glatt sinne. Söker alltid efter spännande utmaningar och gick nyligen ur Stockholms Filmskola. Jobbar nu flitigt genom sitt produktionsbolag CH Media för att skapa framtida klassiker på filmduken.