pokémon black white version 2 review

Nyhetsvärde: 7/10
Livslängd: 9/10

Det är större, har ett bättre upplägg än innan och nya funktioner och trumfar därför helt enkelt alla äldre Pokémonspel.

Den grundläggande formulan är fortfarande densamma utan några större nyheter eller justeringar.

pokémon black white 2 recension Pokémon Black/White Version 2

Dags att fånga fler

Vid det här laget är det oundvikligt att den första versionen av ett nytt Pokémon-spel inte är den sista. Ända sedan Pokémon Yellow har vi spelare fått en ny och förbättrad version cirka ett år efter de två första versionernas lansering, och det är ingen skillnad med Pokémon Black/White Version, som släpptes för ungefär ett och ett halvt år sedan. Med Pokémon Black/White Version 2 har dock Game Freak äntligen slutat gå som katten kring het gröt och gett oss en ”sann” uppföljare i stället för ett expansionspaket likt Pokémon Platinum.

Under de två år som gått efter händelserna i Black/White har Unova-regionen förändrats och vi möts nu av en ny, tystlåten huvudperson, en ny rival och ett knippe nya gymledare. Black/White Version 2 innehåller även en blandning av de nya Pokémon som introducerades i Black/White och äldre monster från tidigare generationer. Förändringen, som är aktuell från starten, höjer igenkänningsfaktorn och får Pokémons värld att verka större och mer sammanhängande än någonsin tidigare.

För att njuta av Black/White Version 2 är inte kunskap om dess föregångare en nödvändighet, som tur är. Berättelsen hänger samman till viss del, och möjligheten att (likt Mass Effect-serien) koppla ihop originalspelet med det nya för att få ett antal återblickar är trevligt, men i övrigt är spelen relativt fristående. Handlingen är tunn som ett papper, men det som verkligen får spelet att skina är – tro det eller ej – dess nya funktioner och bonusmaterial.

pokémon black white screenshots 1 Pokémon Black/White Version 2

Förväntade du dig att Game Freak skulle ha tagit tillfället i akt att ta ut svängarna för spelets grundläggande byggstenar lär du bli besviken. Som väntat är ditt mål fortfarande att samla på dig åtta gymnålar för att sedan utmana (och förhoppningsvis) besegra den mytomspunna Elitfyran. Valbara svårighetsgrader låses upp efter att du klarat av huvudberättelsen och trots en uppsjö av finjusteringar står grunden i Black/White Version 2 till synes oförändrad.

Trots klagomålen är jag glatt överraskad över hur stark kärnformulan fortfarande står sig efter snart 15 år. Med få justeringar har spelets grund exponentiellt blivit extremt komplicerad genom åren samtidigt som den fortfarande är enkel nog att fördjupa sig i även för nya spelare.

Ett av de roligare spellägena är det Hollywoodluktande Pokéstar Studios, som påminner om musikalerna och skönhetstävlingarna i tidigare delar i serien. I Pokéstar Studios agerar du och en utvald Pokémon efter ett filmmanus inför en kräsen publik som betygssätter ert skådespeleri och er improvisationsförmåga.

För en gammal Pokémonfantast som mig är kanske tillägget av Pokémon World Tournament det överlägset mest spännande. Här får du chansen att möta de flesta av gymledarna och Pokémonmästarna från förr i enorma, galet spännande turneringar. Nostalginivån är hög, och det bjuder på en hård utmaning för den som siktar på att vinna alla turneringar.

pokémon black white screenshots 2 Pokémon Black/White Version 2

Som om Pokémon inte redan var tillräckligt beroendeframkallande har Game Freak tagit beslutet att implementera ett utmärkelsesystem (achievements). ”Medaljerna” (som de kallas) tilldelas dig om du uppfyller vissa mål spelet satt upp. Det kan röra sig om att vinna en turnering, byta Pokémon med andra människor eller helt enkelt köpa extremt mycket varor i affären. Detta skapar en helt ny motivation till att ge sig på tidskrävande uppdrag som att t.ex. fylla sitt Pokédex. Nu finns det åtminstone en belöning för mödan…

Ju längre du spelar, desto mer inser du hur mycket som faktiskt går att göra. I Black/White Version 2 finns så många möjliga tidsfördriv att nålsamlandet ofta känns lite utdaterat, tycker jag. Det är också på många sätt fascinerande hur stort Pokémonuniversumet egentligen har vuxit. Genom möjligheten att kunna spela med vänner via Wi-Fi och Global Trade Station antog serien en ny dimension, som bara expanderar i och med de nya StreetPass-liknande funktionerna och det faktum att du (om du spelar på ett 3DS) kan ansluta spelet till applikationen Pokémon Dream Radar för att fånga fler, sällsynta Pokémon.

Pokémon Black/White Version 2 är den definitiva versionen av Pokémonspelen. Det är större och har ett bättre upplägg och nya funktioner som helt enkelt trumfar de äldre versionerna på alla sätt. Om spelet är något för dig avgörs av om du är sugen på ett nytt Pokémonäventyr eller inte. Har du spelat tidigare delar i serien vet du vad du får och om du ännu inte gett Pokémon en chans finns det inget bättre att börja med än just Black/White Version 2.

pokémon black white screenshots 31 Pokémon Black/White Version 2

Black/White Version 2 är en superb expansion för de som vill ha mer av originalet. Det finns nya tränare och extremt mycket nytt innehåll att utforska. Det är måhända samma gamla visa om igen, och det löser inget av problemen med de tidigare delarna, men det introducerar samtidigt inte några nya svagheter. Det som saknas i djärv innovation vägs upp av finputsat innehåll, något som gör Black/White Version 2 till ett måste för alla som gillar genren.

TITEL: Pokémon™ Black/White Version 2

UTVECKLARE: Game Freak

UTGIVARE: Nintendo, The Pokémon Company