Livslängd : 9/10
Nyhetsvärde: 7/10

Hoppet till 3DS ger serien ett efterlängtat ansiktslyft. Grafiken, dess smarta handling och de nya pusslen gör Laytons senaste till ett måste.

För veteraner kan pusslen ibland kännas aningen för familjära då deja vu-faktorn stundvis är hög.

layton miracle mask 3ds Professor Layton and The Miracle Mask

Problemlösning, i 3D!

Professor Layton har blivit lite av en vintertradition för Nintendo. För femte året i rad möter professorn oss precis lagom till när suget efter en ny pusselromans dyker upp, nästan som om föregående spel var planerat att sluta hålla oss mätta vid det är laget. Äventyren har dykt upp så frekvent att man kan undra om Layton gör något annat än att lösa pussel och rädda pittoreska byar. Får han, som den hedersman han är, den rekreation han förtjänar?

Nej, vår käre gentlemannadetektiv har bättre saker för sig. I stället för att återhämta sig är han hett på spåren efter en kaosskapande ansiktsmask som utan förvarning löpt amok och äventyret startar efter att professorn fått ett nödrop från en gammal skolkamrat. Lägg till en bevingad, maskerad kavaljer som uttryckligen förstenar samhällets invånare så är Laytons senaste äventyr redo att startas.

Jämfört med den förra delen i serien, The Spectre’s Call till DS, och dess tröga förstatimmar gasar det nya Layton på förvånansvärt snabbt. Mysterieloggen – där handlingens olika trådar registreras – fylls i en närmast oroväckande takt när Layton, Emmy och Luke beger sig till den Las Vegas-osande ökenstaden Monte d’Or. Level-5 har uppenbarligen tagit sig friheten att expandera Storbritanniens landskapsvidd, men den torra öknen och stadens neonbelysta gator skapar kontrast från seriens annars viktorianska estetik.

Professor Layton and The Miracle Mask

Att ströva runt à la Sherlock Holmes i byarna i de tidigare spelen kändes som aningen hippare tolkningar av Miss Marple. I Miracle Mask upplevs dock inte utforskningen av områden längre som en syssla. I stället för att planlöst peta på skärmen i jakten efter ledtrådsmynt och hemligheter finns nu ett förstoringsglas som lyser brandgult när det förs över något dolt. Det blir mycket lättare att försäkras om att inga viktiga detaljer går förbi obemärkta, och genom att luta bilden och justera markörens storlek skapar detta snygga system en tredimensionell illusion även när 3D-effekten är avstängd.

The Miracle Mask omfattar olikt tidigare delar hela Laytons universum och sätter en mer dramatisk ton över det hela. De frekventa tillbakablickarna till Laytons ungdom leder till viktiga ledtrådar i lösandet av maskproblemet – då dåtid och nutid flätas samman målas en fullständig bild upp utav den nuvarande situationen, men det löser också andra ”mysterier”. Varför blev Layton arkeolog, och vad gav honom hans förkärlek till pussel? Svaren må kanske inte leva upp till avslöjandena i The Lost Future, men det rör sig fortfarande om ren och skär fanservice och Layton-nörderi av högsta rang. Jag kan inte göra annat än att älska det.

Även utan alla avslöjanden är jag glad över att återigen fördjupa mig i Laytons värld, speciellt när allt ser bättre ut än någonsin. Här skriker invånarna utav egendomlighet: kroppar som missbildade potatisar och större näsor än ansikten. De statiska bakgrunderna är nu ersatta av underbara 3D-miljöer och de papperstunna karaktärsmodellerna har sparkats ut för att göra plats åt livliga polygonfigurer. Modellerna kan vara en plåga till en början men ju fler timmar av dem du utsätter dig för, desto lättare blir de att tycka om. Ljudmässigt fortsätter kompositörerna att leverera sina distinkta dragspelsmelodier och röstskådespelarna tar mer plats än tidigare. Laytons röst är fortfarande stoisk, men det oroar mig att Lukes röstskådespelerska ännu inte lärt sig dölja sin sanna amerikanska dialekt.

layton miracle mask 3 Professor Layton and The Miracle Mask

Med fyra väldiga pusselsamlingar bakom sig bjuder The Miracle Mask oundvikligen på igenkänning. Om alla pussel är nya så är i alla fall en stor del av uppläggen desamma. Visst finns det många gåtor som använder 3D-effekten för att kännas nya och fräscha, men har inte Layton redan läst kryptiska kartor och identifierat föremål efter ett antal ledtrådar? Laytons flagga fladdrar kanske inte på grund utav sin blixtrande innovation eller sina hopp ut i det okända, men ett djärvare pusselutförande hade varit att önska. Hans äventyr har blivit mer besläktade med att luta sig tillbaka med en god bok än något annat; något vi alla har en fast uppfattning om hur det bör gå till. Det är en upplevelse som hellre bör utvecklas gradvis än att drastiskt förändras, eller hur?

Pusslen är dock lika charmiga som alltid. De är varsamt tillverkade och bjuder på mental näring bakom sina kärleksfullt utformade skal. Ironiska illustrationer, uppfriskande gåtor och skumma detaljer finns i ett överflöd. Pusslen lär bjuda på extrema utmaningar (klossglidarpusslen får fortfarande min hjärna att skrika) men att det mesta känns igen från förr gör mig besviken, även om det bara är till en mild grad.

Mycket av det sanna nyhetsvärdet ligger i Laytons resväska. Under året som gått sedan The Spectre’s Call har han slängt ut tåget, fisken och dockteatern för att göra plats åt nya minispel. Under berättelsens gång introduceras vi bland annat för ännu ett ”vägled leksaken runt en bana”-koncept och ett Nintendogs-inspirerat spel, i vilket du skolar en kanin i skådespeleri. Mitt favoritminispel innefattar varuplacering i en handelsbod. Uppdraget är att para ihop liknande produkter i konstigt utformade hyllor för att lura en kund att köpa allt vad du har i lager. Det är beroendeframkallande, utmanande och en av de finaste pusseltyperna i spelet. Det är synd att det bara finns så få banor; med Level-5:s gränslösa skicklighet hade konceptet för min del gärna ha fått utvecklats till ett fristående spel.

Men det är Level-5:s hemlighet: en gentleman njuter aldrig till överdrift. Visst får Layton visa sina mer fartfyllda sidor (speciellt i en nervkittlande hästjakt) men inte till en sådan grad att han förlorar sin behärskade elegans. Handlingsmässigt tar spelet några oväntade vändningar som till skillnad från tidigare delar inte alltid slutar i ren och skär dumhet. Med över 150 pussel är spelet lagom långt att fylla en månad med lata söndagar och om du inte fått nog finns det 365 nya pussel att ladda ned via Wi-Fi (ett om dagen i ett år).

layton miracle mask 4 Professor Layton and The Miracle Mask

Hur Level-5 kunde få Layton att kännas nytt är en gåta i sig själv. De har förbättrat strukturen på alla möjliga sätt samtidigt som de lyckats behålla seriens säregna känsla av charm, humor och mystik. Trots en oktoberlansering är The Miracle Mask det perfekta julspelet – precis som julskinkan får det dig att se fram emot det som komma skall nästa år. Men fram till dess borde The Miracle Mask hålla magen mätt.

TITEL: Professor Layton and The Miracle Mask

UTVECKLARE: Level-5

GENRE(R): Pussel