Spelmekanik: 8/10
Utmaning: 5/10

Fartfyllt och roligt | Mysig handling | Bra användande av 3D-skärmen

Lite för lätt | Alldeles för kort

Rhythm Thief e the Emperor s Treasure1 Rhythm Thief & The Emperors Treasure

Layton VS. Rhythm Heaven

”Rytmspel” och ”Nintendo DS” är tre ord som värmer våra hjärtan på redaktionen. En snabb tillbakablick på DS historia minner oss om taktfasta äventyr som det mysigt narraktiga Rhythm Heaven och det beroendeframkallande Elite Beat Agents. Rhythm Thief & The Emperor’s Treasure strävar efter att ge oss samma klappetiklapp-upplevelse till 3DS, med sina musikbaserade minispel och påhittiga hopkok.

Du spelar som Raphael, en tillsynes vardaglig pojke som bär på ett sorgesamt förflutet. Med en död mor och en försvunnen far lever han ensam i Paris. I nattens mörker tar Raphael skepnaden av mästertjuven ”Phantom R” och stjäl museeiföremål i ett ädelt syfte: att återfinna sin far. Trots sina intentioner att återlämna stöldgodset efterlyses han över hela landet. Lägg till Napoleons återkomst från de döda och du får Rhythm Thiefs handling i ett nötskal.

Spelet är precis lika mystiskt som det låter och lånar oblygt element vi kommit att älska från den fantasirika Professor Layton-serien. Det rör det sig om olika upplevelser, men i sin kärna kan Rhythm Thief beskrivas som ett rytmbaserat Layton. Genrekombinationen är dock lyckad och förbättrar mycket av det som Level-5 missat i de Layton-spel som lanserats i Sverige.

Rhythm Thief the Emperors Treasure Rhythm Thief & The Emperors Treasure

Att ströva på stadens gator och torg är ett äventyr i sig. Bakom varje hörn väntar en ny utmaning som alltid är ute efter att testa din känsla för takt. Minispelen är smarta och finurliga och erbjuder variation i både kontrollmetod och utformning. Ena sekunden flyr du över takåsar, i nästa gömmer du dig för vakter under ett inbrott och i den sista dansar du med kostymnissar på en nattklubb.

Oavsett vilken situation du än befinner dig i kan du vara säker på att musiken alltid finns där vid din sida, med ett soundtrack som passar alla minispel och scenarier perfekt. Dock är det den otroliga blandningen av 2D- och 3D-grafik som verkligen får oss att släppa loss. De färgglada 2D-karaktärerna i omfattande 3D-miljöer ger liv åt spelets dans- och filmsekvenser. Det är både vackert och egendomligt och visar verkligen vad 3DS är kapabel till.

Att dansa med fötterna är en sak men att dansa med hjärtat är en annan. Trots Rhythm Thiefs tonsäkra utförande, slår det överraskande många falska ackord. Det första som klingar illa är dess betygssystem. I minispelen rankas du från A till E efter din prestation. Du kan spela galant genom ett minispel och göra dåligt ifrån dig de sista sekunderna för att sänkas från ett A till ett D. Detta är inget som förstör upplevelsen, men kan ändå skapa ett par sura miner för den som siktar på att avsluta berättelsen med toppbetyg.

rhythm thief the emperors treasure 15 Rhythm Thief & The Emperors Treasure

För det andra blir spelet snabbt repetitivt. Inledningsvis öses du över av variation och nytänkande, tyvärr förvandlas detta allt för snabbt till ett ständigt återvinnande. De 50 minispel som erbjuds är egentligen runt 20 i antal, vilket gör spelet förutsägbart. Om återanvändandet hade lett till ökad svårighetsgrad hade det varit en annan sak, men Rhythm Thief bjuder aldrig på en utmaning värd att nämna.

Naturligt påverkar den bristande variationen även spelets längd. Du kommer snabbt till slutet. Så snabbt att du troligen inte ens hinner be om sista dansen innan du överraskas av att du redan fått den. När eftertexterna rullat och ridåerna dragits för är det en tröst att veta att möjligheten att spela om äventyret öppnas för den som vill, då med större utmaning.

Dock går bristerna att ignorera tack vare spelets säregenhet. Det utstrålar en svängig charm som för närvarande är oöverträffad på 3DS. Och med en hel del omspelningsvärde – maratonlägen, två-spelarstrider och en lysande användning av StreetPass – finns det gott om saker att återvända till. Rhythm Thief har potential att bli nästa stora stjärnskott till Nintendo 3DS, så låt oss hoppas att Raphael återvänder inom en snar framtid och bjuder upp oss igen.

Rhythm Thief the Emperors Treasure 3DS   Rhythm Thief & The Emperors Treasure

Rhythm Thief & The Emperor’s Treasure är ett spel med ett överflöd av charm och är kapabelt att underhålla människor i alla åldrar. Det begår några grava misstag, där dess korthet är det värsta, men det är spelmekaniken och det visuella som kammar hem priset. Det är måhända inte perfekt, men är musikspel en genre för dig är det verkligen värt att besöka Paris och ta en svängom med Phantom R. Du lär inte ångra dig.

TITEL: Rhythm Thief™ & The Emperor’s Treasure

UTVECKLARE: SEGA

GENRE(R): Rhythm Action