Livslängd: 4/10

Spelet håller dig på tårna och kan för den inbitne highscorejägaren räcka mycket längre än dess utlovade speltimmar.

Ett kort spel som för många nog bara kommer spelas en gång.

sin and punishment 2 Sin and Punishment: Successor of the Skies

En härlig trip till arkaden

Blixtsnabba reflexer, ett öga för detaljer och nerver av stål är alla viktiga komponenter för att kunna ta sig igenom Sin and Punishment 2 och dess sju, hjärtpulsaccelererande världar.

Successor of the Skies är dessvärre inte spelet för dig som gillar långa RPG:n med ett brett spektra av karaktärer och uppdrag. Sin and Punishment 2 är ett spel i shoot ‘em up- och railshooter-genrerna och är uppföljaren till Sin and Punishment, som släpptes till Nintendo 64 i Japan år 2001, men som inte sågs i resten av världen förrän 2007 till Wii Virtual Console.

Målet är att samla så mycket poäng du kan genom de sju banor spelet erbjuder. ”Sju banor? Låter lite kort”, säger du. Och så är tyvärr fallet. Jag och vår chefredaktör Julius spelade klart detta shmup på några enstaka timmar. Men det ska dock läggas till att vi inte gjorde det utan en uppsjö av “continues”, inte helt olikt hur spel hade en tendens att se ut för några konsolgenerationer sedan. Att spelet är så kort fungerar på sätt och vis till dess fördel; mycket energi har lagts på de världar som faktiskt finns, så de är både detaljrika och välutformade.

sina and punishment screenshots Sin and Punishment: Successor of the Skies

Kring den första banan tänkte jag att spelet inte hade så mycket att erbjuda då striderna inte kändes så spännande och kontrollerna var klumpiga. Men så rullar nivå två in, motorerna går upp i varv, fienderna börjar bete sig mer intelligent och helt plötsligt börjar du bli varm i kläderna. Att skjuta hundratals och åter hundratals små maskiner som alla exploderar i kaskader av siffror och metallskrot är en väldigt tillfredsställande känsla.

Spelet lyser verkligen när du hamnar i fas med dess rytm och börjar förutsäga motståndarnas attacker och samlar på dig poäng i drivor. Att kunna läsa mönster och anpassa sig är nyckeln till att klara sig längre än vad jag gjorde i Sin and Punishment 2. Det ska dock lyftas fram att mönstren ibland är utbytta mot ett kluster av slumpmässiga kulspruteskott som jagar din position. Fokuset skiftar och det handlar då mer om att avsluta fienderna så snabbt som möjligt medan du tar så lite skada du kan. Trots den otroligt generösa duck-knappen så verkar det näst intill omöjligt att inte ta skada i vissa segment.

De sju världarna du färdas genom ser till att hela tiden utmana dina förväntningar; luriga manövrar och tjuvknep är inget Sin and Punishment håller sig för. Till exempel byter spelet stil under tredje världen och helt plötsligt färdas du endast tvådimensionellt(!). Du reser mellan hav, fabriker och drömvärldar och slåss under färden mot allt från samuraiflickor, sandormar och svarta mördardelfiner. Alla har sina distinkta rörelsebanor som du kvickt snappar upp och gör ditt bästa för att utmanövrera.

sin and punishment 2 wii Sin and Punishment: Successor of the Skies

Som en typisk railshooter så rör sig din figur på en fix bana där du endast styr figuren mellan skärmens hörn medan den på räls förs djupare in i världen. Att lämna över en del av styrningen till spelet kan tyckas lite konstigt till en början, men med allt som händer på skärmen så blir du glad att det finns ett moment du slipper. Och som direkt resultat blir du snabbt drastiskt mycket flinkare i dina manövreringar och i ditt sikte. När du klarar en boss och får den efterlängtade ”victory-skärmen” fylls du av ett lyckorus i miniatyr.

Arkadkänslan infinner sig verkligen, med en internationell highscorelista efter varje bana och en poäng som återställs om du tappar alla dina “continues”. Detta ledde till att mina egna poäng är väldigt låga jämfört med de som uppdateras på Internet.

Sin and Punishment 2 är typexemplet på ett spel du helst spelar med någon lika inbiten spelfantast som dig själv. Det är inte utan kamp som dina poäng klättrar uppåt och om jag inte hade kunnat ge över kontrollen till någon annan med jämna mellanrum så hade jag nog bränt ut mig fullständigt. Dess korthet är både dess största svaghet och främsta styrka. Det är välutformat och precist, men är du inte en highscorejägare lär du snabbt tappa intresset.

sina and punishment screenshots 2 Sin and Punishment: Successor of the Skies

Sin and Punishment: Successor of the Skies är om genren tilltalar dig ett måste i spelhyllan. Det är en härlig stresssänkare/höjare (beroende på hur bra du är) men är oavsett ett enormt roligt sätt att spendera helgen på tillsammans med dina vänner. Dess korthet är både dess svaghet och styrka. Banorna är välutformade och precisa, men är du inte en highscorejägare lär du snabbt tappa intresset, något som återspeglas i betyget.

TITEL: Sin and Punishment: Successor of the Skies™

UTVECKLARE: Treasure

PLATTFORM(AR): Nintendo Wii

GENRE(R): Shoot ‘em up, railshooter

LANSERINGSDATUM: 2010-05-07

Om Max Friberg Se alla inlägg av
Konststudent som spelar alla sorters spel. Är med största säkerhet den hårdaste kritikern av oss; Zelda: Twilight Princess flög ut genom fönstret då han fann det under sin värdighet att brottas med en Goron i kalsonger. Förnedrande, eller hur?

4 kommentarer på "Sin and Punishment: Successor of the Skies"

1. magnus berg 10 oktober, 2012 kl. 13:25 - Svara

Väldigt bra skrivet Max!

Även om jag inte riktigt förstår språket. Så här sa t ex aldrig jag när jag va i din ålder: ”för dig som gillar långa RPG:n med ett brett spektra av karaktärer och uppdrag. Sin and Punishment 2 är ett spel i shoot ‘em up- och railshooter-genrerna och är uppföljaren till Sin and Punishment, som släpptes till Nintendo 64 i Japan år 2001, men som inte sågs i resten av världen förrän 2007 till Wii Virtual Console”.

Undrar va det betyder.

Mangan B

• Max 10 oktober, 2012 kl. 20:15 - Svara

haha, vi får sitta ner en stund och bena ut några av begreppen. Lite nintendo- och ungdomstjöt 101. för oss småkillar så är det ungefär lika svårt att ta till sig tvättstugs-instruktioner som det är för er att greppa alla våra nörduttryck.

2. DavidBluBB 10 oktober, 2012 kl. 14:25 - Svara

Trevligt med ny recension! Väl skriven också.

Blir än mer sugen på den här spelet nu :) blir nog till att köpa begagnat. Någon som vill sälja?