Röstchatt fungerar på Wii U, men inte som du tror

wii_u_e3_2011_voice_chat

En Nintendo-representant har för Kotaku förklarat hur röstchatt fungerar i spel på det kommande Wii U. Naturligtvis kommer funktionen inte att stödjas av alla spel, men några som har fått stödet bekräftat är bl.a. Assassin’s Creed III och Call of Duty: Black Ops IIGamePad har en mikrofon som tyvärr inte kan användas när du spelar spel, i stället måste du ha ett tredjepartstillverkat headset. Vill du spela med Pro Controller måste headsetet kopplas in i GamePad, trots att du inte annars behöver använda den.

Detta är nog för många väldigt oroande nyheter. Beslutet de gjort angående mikrofonen i GamePad kan tyckas konstigt och för de som verkligen gillar röstchatt i flerspelarlägen kan det bli både dyrt och omständigt om ett tredjepartstillverkat headset är ett måste.

Ser du fram emot att röstchatta i spel på Wii U?

Tipstack till Mikael Tedh Larsson.

Om Julius Guldbog Se alla inlägg av
Julius spelintresse har vuxit sig stort sedan han fick en Game Boy och sin första spelkassett. Nästa steg var ett Nintendo 64 och på det vägen fortsatte det. Som chefredaktör är han huvudansvarig för hemsidan, dess innehåll och nyhetsflöde.

2 kommentarer på "Röstchatt fungerar på Wii U, men inte som du tror"

  1. DavidBluBB 19 oktober, 2012 kl. 10:13 - Svara

    Idiotisk lösning. Förväntat mig mer av Nintendo.

    • Julius Guldbog 19 oktober, 2012 kl. 14:05 - Svara

      Om de tänker sig att GamePad ska ligga framför spelaren på ett bord eller liknande som ett interface till konsolen förstår jag tanken. Men det blir bara lite jobbigt när GamePad har på pass låg batteritid jämfört med Pro Controller. Kanske är ett medvetet val för att få människor att spela med GamePad så mycket som möjligt.

      Men eftersom att GamePad är så ergonomisk och dessutom har en pekskärm kan man vända på det och undra varför om man (som ensam spelare) skulle välja Pro Controller över GamePad.

Kommentera