Satoru Iwata avslöjar nya detaljer om Wii U-konsolen!

satoru iwata wii u nitnendo direct

Nintendos VD Satoru Iwata har släppt en ny intervju i serien Iwata Asks. Den senaste utgåvan handlar om Wii U och hårdvaran i konsolen. Det sades väldigt mycket intressant, så här har ni en sammanfattning av de viktigaste detaljerna från samtalet.

  • Iwata ”trodde aldrig” att Wii skulle finnas på marknaden i över sex år.
  • Koi Shiota är ”Deputy General Manager of the Product Development Department of the Integrated Research and Development Division”. Helt enkelt övervakar han utvecklingen av ny hårdvara.
  • Wii U var som att utveckla både en handhållen och en stationär konsol samtidigt.
  • Yasuhisa Kitano jobbar i samma avdelning som Shiota och var ansvarig för konsolens mekaniska design. Han gjorde dess hölje, dess kylsystem samt dess kablar och kontakter.
  • Nobuyuki Akagi jobbade med mjukvara för utvecklingsverktygen till konsolen.
  • Arbetet på Wii U kom igång på allvar när HD blev den dominerande TV-typen i Japan och USA. Nintendo ville att alla skulle kunna njuta av konsolens HD-bilder i stället för att endast vissa skulle ha möjligheten.
  • Ett av målen med Wii U var likt Wii att ha hög prestanda med låg elkonsumtion. Denna strategi har använts sedan GameCube.
  • Användningen av en flerkärnig CPU hjälpte dem att nå en lägre strömförbrukning. De har också bäddat in den i en MCM tillsammans GPU:n som, enkelt uttryckt, gör det billigare, snabbare och mindre processorkraftslösande.
  • Wii U-konsolen designades för att inte stå ut för mycket bredvid Wii U GamePad.
  • Wii U blir cirka tre gånger varmare än Wii, därför har den ett stort och mer komplicerat avkylningssystem.
  • Det var lite av en debatt om huruvida konsolen skulle stå vertikalt som Wii eller ligga ned horisontellt. De valde att designa den liggandes för att skilja den från Wii. Det finns ett ställ för de som vill ha konsolen ståendes.
  • Även för Nintendos hårdvaru- och mjukvaruingenjörer tog det lång tid att optimera Wii U:s prestanda. Detta är ett gott tecken för de som hoppas kunna se en betydande skillnad från förra generationens HD-konsoler.
  • Nintendo kunde dra nytta av ingenjörernas förtrogenhet med Wii tack vare bakåtkompatibiliteten. Denna förtrogenhet hjälpte till att utveckla mindre delar som konsumerar mindre ström.
  • De gjorde det lättare att nå USB-portarna och Sync-knappen på konsolen genom att sätta dem på framsidan. Sync-knappen sitter nu utanför minneskorts- och USB-luckan, som viker sig inåt i stället för utåt!
  • Wii U är inte beroende av en TV på samma sätt som tidigare konsoler då det finns många sätt att använda maskinen utan att ens sätta på TV-apparaten.
  • Nästa Iwata Asks kommer att fokusera på Wii U GamePad.

Du kan läsa hela intervjun genom att klicka här, absolut något för dig som är intresserad av Wii U:s hårdvara. Fann du något bland alla detaljer som var extra spännande?

Om Julius Guldbog Se alla inlägg av
Julius spelintresse har vuxit sig stort sedan han fick en Game Boy och sin första spelkassett. Nästa steg var ett Nintendo 64 och på det vägen fortsatte det. Som chefredaktör är han huvudansvarig för hemsidan, dess innehåll och nyhetsflöde.

2 kommentarer på "Satoru Iwata avslöjar nya detaljer om Wii U-konsolen!"

  1. Kenny 11 oktober, 2012 kl. 14:51 - Svara

    Jag längtar som ett barn på julafton verket gång Nintendo har en ny stationär konsol på G! :) kommer bli episk!

    • Julius Guldbog 12 oktober, 2012 kl. 12:50 - Svara

      Det kommer att bli superspännande med lanseringen. Hoppas det lever upp till alla våra förväntningar!

Kommentera