Spelutvecklaren som fick mig att våga drömma

shigeru miyamoto i många former

Året var 1952 och Koreakriget var i full gång. Månen tur och retur av Hergé publicerades för första gången (Tintin), samtidigt som en liten pojke föddes i Kyoto, Japan. Denna text kommer delvis att berätta om honom och hur han genom hårt arbete och mycket hjärta skapade några av världens mest välkända figurer. Men detta är en historia om mycket mer, det är en berättelse om hur han inspirerade mig och fick mig att följa mina drömmar.

Året är 2005, jag är 14 år och skulle påbörja min nuvarande hobby. Jag hade sett men aldrig riktigt förstått varför vissa människor gillade att samla på signaturer. Men vad sjutton, jag var en samlare då och jag är en samlare nu. Nämn en sak och jag har samlat på det. Allt från Pokémon till Digimon, en period med Gogos och en sväng med Beyblade. Jag tror att alla som är födda på 80- eller 90- talet kan känna igen sig i flugan att ”samla” på saker. Alla hade till exempel en Pokémonkortlek på skolgården. Och som jag fick kämpa för att få tag i Charizard och dess maffiga 120 HP. Efter ett par år, tappade jag dock suget för de flesta av sakerna.

beyblade charizard samlarprylar Spelutvecklaren som fick mig att våga drömma

En autograf, vad är det egentligen? Ordet kommer från grekiskan och betyder kortfattat egenhändig skrift. En autograf är ett namn på en bit av papper, inget mer och inget mindre. Ja, för många kan detta vara fallet. För mig är det mer, mycket, mycket mer. Jag började samla på riktigt runt 2005, och idag består min samling av runt 500 autografer av skådespelare, regissörer, musiker, röstskådisar, you name it! En hel del personer har jag träffat under åren på filmmässor runt om i landet, men det jag inriktat mig på är att skicka brev, dels till agenturer och dels till personerna ifråga. Speciellt roligt i spelsammanhang är ju att pryda sin samling med något lite mera annorlunda, vilket jag tycker är väldigt roligt.

En autograf för mig är en bit historia, tagen ur historien själv (jag vet att detta mycket flummiga citat låter som om det är hämtat ur det senaste Final Fantasy, och så är fallet). När en person som jag sett upp till tar sig tid och svarar på mitt brev får jag en riktigt speciell känsla. En av dessa känslor var när jag fick brevsvar från ”Mario himself”, Mr. Charles Martinet, som gett rösten till allas vår favoritgubbe de senaste 25 åren. Nu känns det som om det var evigheter sedan men trots att åren har gått bär jag fortfarande med mig av vad han skrev i sitt brev:

”Ge aldrig upp dina drömmar, fortsätt gör film, fortsätt göra det du älskar att göra.”

– Charles Martinet

Under tiden jag fick detta brev gick jag igenom en rätt svår tid, allt gick inte så bra i skolan och jag var rätt ofta ensam. Jag drog mig till det som jag alltid känt mig trygg med, nämligen filmskapandet (det är klart att en eller två timmar tillsammans med Ocarina of Time också gjorde tiden lite lättare), och det var delvis genom Charles brev som jag faktiskt började tro mer på min egen förmåga. Jag har sedan den dagen växlat rätt många ord med ”Mario”, och jag vill tillägga att han är en fantastisk människa även IRL.

charles martinet autograf Spelutvecklaren som fick mig att våga drömma

Shigeru Miyamoto. Alla som någonsin spelat ett spel känner igen det namnet, kanske klingar det gott i munnen, eller? Jag tror inte att det är skryt att säga att han har gjort ett enormt avtryck på det vi kallar tv-spel. Utan denne man skulle aldrig Mario ha hoppat upp ur sitt gröna rör framför Peach slott i Mario 64. Vi skulle aldrig heller se Link ta upp kampen mot Ganondorf, som efter en tid visade sig äkta ”tryne” i Ocarina of Time. Kan även passa på att säga att jag själv aldrig i mitt liv trodde att jag skulle intressera mig så för växter som jag gjort. Jag har plockat en och en annan Pikmin i mina dagar, om man säger så.

Miyamoto har inte bara skapat en hel generations spelserier, han har även förändrat synen på drömmar och förhoppningar. Alla hans spel har en stark strävan efter ett mål. Att växa som person eller att rädda den man älskar, att alltid fortsätta att resa sig trots att man har hela världen mot sig. Jag har ofta kommit tillbaka till just den dagen då Mario först hoppade upp i 3D på min vackra Nintendo 64. Mitt pojkrum skulle aldrig bli sig likt igen och inte heller jag. Att man som person faktiskt aldrig ger upp är egentligen det enda som krävs för att nå dina mål. Så länge du inte ger upp så finns inget misslyckande.

shigeru miyamoto spelfigurer Spelutvecklaren som fick mig att våga drömma

Året är 2012, och om vi har tur slipper vi domedagen i december. Om inte, och detta faktiskt är vårt sista år, så är jag trots det väldigt stolt över mig själv. Kanske inte över den jag en gång var, utan för den jag blivit.

Jag tog emot Marios pappas kämparglöd och ”Mario himselfs” ord och fortsatte att tro på min egen förmåga, min egen dröm. När jag därefter gått klart min filmutbildning, träffat mängder av nya människor och vunnit en del priser för mina verk ramlade ett kuvert ner i brevlådan hemma på Smögen. Poststämpeln var ifrån Japan och kuvertet bar Nintendos logotyp.

Ni frågar mig varför jag fortfarande samlar på autografer? Svaret är rätt enkelt, efter en sådan här tur, är det alldeles på tok för spännande, att se vad framtiden har i sitt sköte.

Och jag vill lämna er med en vers som jag själv komponerat, med mycket hjälp av den glädje jag alltid känt och fått från Nintendo:

”Låt aldrig någon få dig att tro att du inte kan, när du vet i ditt hjärta, att detta var menat, för just dig”.

miyamoto autograf Spelutvecklaren som fick mig att våga drömma

Om Christoffer Heijerdahl Se alla inlägg av
Film- och spelälskande Smögenbo med ett glatt sinne. Söker alltid efter spännande utmaningar och gick nyligen ur Stockholms Filmskola. Jobbar nu flitigt genom sitt produktionsbolag CH Media för att skapa framtida klassiker på filmduken.

2 kommentarer på "Spelutvecklaren som fick mig att våga drömma"

  1. Pepsi 7 oktober, 2012 kl. 11:44 - Svara

    Shit vad nice! Själv vill jag också jobba med film och om det var jag som skulle fått det där brevet skulle jag varit överlycklig med inspiration! Någon gång måste jag försöka göra samma sak, även om oddsen kanske inte är för! :3

  2. Christoffer Heijerdahl 7 oktober, 2012 kl. 16:22 - Svara

    :) Som sagt, inget är omöjligt! :)

Kommentera