Wii U:s tekniska prestanda äntligen avtäckt av utvecklare!

wii u e3 2012 reggie

In under huven

Eurogamer har skrivit en superb artikel där de grundligt undersökt hur stark Wii U verkligen är. Wii U-spel körs enligt de intervjuade utvecklarna med hjälp av en trekärning Power PC-processor (CPU) från IBM, en grafikprocessor (GPU) ur serien AMD 7 och 1 GB i RAM-minne. Den trekärniga IBM-processorn har en hittills oavtäckt hastighet och dess RAM-minne på 1 GB har ungefär den dubbla kapaciteten jämfört med det i Xbox 360. GPU:n är en specialgjord AMD 7-processor som stödjer bland annat shader-typ 4, DX10 och eDRAM.

Nedan följer citat ur intervjun från utvecklaren John Nash.

”Wii U har en kraftfull GPU med mycket mer kraft än rivalerna. Den har dessutom modernare arkitektur och shaderstöd, vilket kan vara viktigt längre fram. Dess CPU, å andra sidan, är en annan fråga. Vi är inte begränsade av den, men vissa spel skulle kunna lida av den. Trots detta tror jag att de flesta multiplattformsspelen kommer att se bäst ut på Wii U på grund av dess GPU, även om skillnaderna inte kommer att vara jättestora.”

Han fortsätter med:

”Det är väldigt lätt för människor att haka upp sig på siffror och tekniska specifikationer. Visst är det trevligt att ha en massiv processor med DX11, men vad folk behöver fokusera på för att få spel att utvecklas, är vad för upplevelser du kan bygga med de möjligheter och funktioner hårdvaran kan ge. Inte dess klockvarv. Ansluter den till Internet väl? Ansluter den bra till mobiler? Hur ansluter den till dina vänner och drar in dem i upplevelsen? Det är där spel verkligen utvecklas.”

Han går vidare med att berätta att Nintendos mening inte är att tävla om den starkaste hårdvaran. Enligt Nash har de fokuserat på att göra en kostnadseffektiv konsol som låter spelare interagera med spelserier och karaktärer på sätt som aldrig tidigare upplevts. ”Om du ser det så”, säger han. ”Det är då du börjar se spel på ett nytt sätt. Möjligheterna det ger mig som spelutvecklare exalterar mig och det borde spelare verkligen också känna”.

Där har vi det. Wii U är nog så stark som det behöver vara. För att läsa fler spännande tankar och fakta rekommenderar jag er verkligen att spana in hela artikeln på Eurogamer.net.

Om Julius Guldbog Se alla inlägg av
Julius spelintresse har vuxit sig stort sedan han fick en Game Boy och sin första spelkassett. Nästa steg var ett Nintendo 64 och på det vägen fortsatte det. Som chefredaktör är han huvudansvarig för hemsidan, dess innehåll och nyhetsflöde.

9 kommentarer på "Wii U:s tekniska prestanda äntligen avtäckt av utvecklare!"

  1. Christoffer Heijerdahl 30 augusti, 2012 kl. 19:35 - Svara

    TAGGA WII U! =) Ge mig ett datum SNÄLLA! :)

  2. Marcus Svensson 30 augusti, 2012 kl. 20:18 - Svara

    Låter ungefär som jag hoppats på. Lite starkare än det vi har idag, med god förmåga att ge möjligheter för utvecklare att göra något nytt och intressant. Tror att konkurrensen så småning om sett till siffror och specifikationer gör något starkare. Om det sedan är bättre återstår att se…

    • Julius Guldbog 31 augusti, 2012 kl. 10:36 - Svara

      Ja, jag tror att konkurrensen garanterat kommer att ha starkare hårdvara. Om inte för att de själva vill så gör dem det nog på grund av de förväntningar som har byggts upp av anhängare.

      Det krångliga blir bara, tror jag, att ju mer krut du lägger på flashig grafik desto dyrare blir det för utvecklarna och slutligen för oss konsumenter. Skillnaderna kommer nog inte att vara så stora rent grafikmässigt melllan konsolerna i denna nya generation, något som jag tror att Nintendo har järnkoll på. De vill ju inte upprepa samma sak med hände med Wii.

  3. Kenny 30 augusti, 2012 kl. 20:26 - Svara

    Fruktansvärt underbart vad Nintendo alltid ska vara så bra :)

  4. Lukas 30 augusti, 2012 kl. 22:29 - Svara

    Tänkte bara nämna att ordet ”shader” i denna intervju har inte med skuggning att göra. Du borde nog inte översätta det ordet alls då jag inte tror att det finns någon svensk översättning.

    Mer info om shaders: http://en.wikipedia.org/wiki/Shader

    Kul att WiiU inte kommer vara sämre än 360 och ps3!

    • Julius Guldbog 31 augusti, 2012 kl. 10:27 - Svara

      Tack för insikten, varje dag lär man sig något nytt. Inlägget är ändrat nu!

  5. Markus Mattila 3 september, 2012 kl. 00:13 - Svara

    Skulle snarare bli förvånad om Wii U skulle ha svagare hårdvara än Xbox 360 och Playstation 3.

    PS3 och Xbox 360 har hårdvara som härstammar från 2005/2006 och att överträffa är inga problem med tanke på att dagens mobilspel som Infinity Blade på iOS är lika snyggt som ett spel till Xbox 360.

    Att Wii U är starkare än förra generationen är en lågoddsare, till och med Wii var kraftfullare än den föregående generationen.

    • Julius Guldbog 3 september, 2012 kl. 13:16 - Svara

      Ja, folks oro byggs nog upp onödigt mycket utav media och liknande. Det som jag förstår är dock hur människor kan oroa sig över hur stark konsolen kommer vara i jämförelse med konkurrenternas kommande plattformar.

      Med Wii var problemet att konsolen i jämförelse med PS3 och Xbox 360 var ”svag” och därför inte fick många av de tredjepartstitlar de andra konsolerna fick. Jag tror inte att jag är den enda som inte vill att historien upprepar sig i och med Wii U.

Kommentera